Sokat piackutattam a kérdést, hogy a statisztikai egyéni vagy mikrovállalkozó létszámhoz képest még mindig kevés vállalkozásnak van honlapja. Vajon miért van ez? A cikkemben az egyes okok fejtegetése mellett igyekszem válaszokat is adni, legalább egy másik nézőpontból. Lássuk!
“Most kezdtem csak el a vállalkozásom, még nem tartok ott.”
Ez a legpozitívabb “kifogás”, azonban ha már ezt a cikket olvasod, akkor fejben – valahol – mégiscsak foglalkoztat már a honlapkészítés kérdése. Érdemes lehet felkészülni a rád váró feladatokra, előre gondolkodni. Nézegethetsz más honlapokat, melyik tetszik, megfigyelheted, milyen marketing stratégia mentén juttatnak el téged a vásárlásig, vagy valamilyen regisztrációig. Olvasgathatsz online marketingről, vagy nézhetsz videókat. Majd tűzzél ki célokat, mit mikorra akarsz elérni, majd készíts terveket, hogyan fogod elérni. Amire nincs megoldásod, arra pedig majd fogsz találni, például megfelelő szakértők segítségével.
“Nincs szükségem honlapra, mert a névjegyemet kézről-kézre adják, és így is tele vagyok munkával.”
Ezzel az érveléssel nincs mit vitatkozni. Sőt, gratulálok. Itt mindössze néhány meggondolandó szempontot sorakoztatnék fel. Egy honlapnak nem feltétlenül mindig az eladás és a marketing a célja. Valamikor egész egyszerűen csak annyi, hogy egy online névjegy, ami hozzá tartozik a szakmai márkádhoz. Emellett egy kérdést tegyél fel magadnak, és itt gondolj a koronavírus okozta új gazdasági helyzetre. „Mindig mindenkor elegendő lesz, hogy csak a kézről-kézre adott névjegyeken keresztül vagyok elérhető?” Mi van egyszer csak kifullad ez a csatorna, mert az emberek nem adják tovább a neved? Nem tudhatjuk mit hoz a jövő… Hol fogod a referenciáidat, visszajelzéseidet megjeleníteni? És ilyenkor ha már van egy honlapod, akkor azt könnyebben tuningolod fel online marketinggel, kereső optimalizálással, kiegészítheted szakmai márkaépítő bloggal.
“Nincs rá pénzem.”
Két eset lehetséges, vagy csak rávágtad, hogy “biztos” sokba kerül. Első esetben az a meggyőződésem, hogy nincs a kezedben egy kalkuláció ténylegesen a költségekkel. Csak valamiért a bensőd ezt mondatja veled. Egy belépő szintű honlapot elkészíthetsz már Te magad is, követve azokat az instrukciókat, amit a honlapkészítés tréningemen megtanulhatsz. Ott átvesszük, hogy milyen komponensek kellenek, és minek milyen költség vonzata lehet. Amikor már látod a költségeket, akkor már tudsz tenni egy célkitűzést, hogy egy adott határidőre megszerzed a ráfordítandót.
A második eset az, amikor van már egy kalkulációd, és tényleg azt mondod, hogy ez sok. Viszont, ha ezen a ponton feladod, akkor ne vállalkozz. A vállalkozói attitűdben benne van az, hogy célokat tűzünk ki, és teszünk érte, ha akadályba ütközünk, akkor azon agyalunk, hogyan kerüljük ki, problémát hogyan oldjuk meg stb. Tehát ha nincs MOST rá pénzed, akkor az csak egy kiinduló állapot lehet, és tűzd ki a célt, hogy megszerzed rá a pénzt. Kérdés, milyen hiedelmeid vannak a pénzzel kapcsolatban?
Érdemes lehet azt is megnézni, hogy milyen honlapot akarsz. Ha “csillaghajót” akarsz építeni, akkor az persze lehet sok pénz. Érdemes leüljünk, és átnézzük a terveket, hogy valóban reális-e az a honlap terv az üzleti céljaidhoz. Mi a Te belépő szintű honlapod?
Belépő szintű honlap alatt értem azt a honlapot, amelyikkel elindítod a vállalkozásod, azaz belépsz a piacra. Ehhez gyakran nem kell sok, és vannak kvázi-ingyenes honlapépítő szolgáltatások is, amivel már lehet akár egy egyszerű és konvertáló honlapot összerakni. Ezt mutatom meg az Első saját honlapom tréningen. És akkor megsúgom, ahhoz hogy egy belépő szintű honlapod legyen, kb. 100 ezer Forintra van szükséged. Ha ennyi befektetni való tőkéd sincs, akkor ezt kell kitűzni célnak, hogy legyen rá tőkéd. Arra bíztatlak, hogy ne add fel, hanem menj tovább. Járj nyitott szemmel, mert a megoldás lehet, hogy nem pont onnan érkezik, ahonnan számítasz rá! Szóval, az, hogy nincs rá pénzed, az
“Nincs rá időm.”
Mivel telik egy napod? Mi olyasmivel foglalkozol, ami miatt nem marad időd a honlapoddal foglalkozni? Tegyük fel, jogos tevékenységeket sorolsz fel. Akkor viszont bízzál meg egy honlap készítéssel foglalkozó szakértőt, aki az elejétől a végéig megcsinálja neked, kezdve onnan, hogy kikérdez, mit is akarsz pontosan, majd szállít neked terveket, amiből választasz, aztán pedig kivitelezi neked a honlapot. Az a jó, ha utána az üzemeltetését is tovább tudja vinni, és veled egyeztetve ki tudja alakítani az online marketing stratégiát. Természetesen mindennek költsége van, a szakértői munkát külön meg kell fizetni a honlap alap költségein felül. Ha azt mondod, erre nincs pénz, akkor goto előző bekezdés.
De térjünk vissza egy kicsit a tevékenység listádhoz. Mennyire vagy szervezett? Biztos, hogy mindennel neked kell foglalkoznod? Mennyire van terved arra vonatkozólag, hogy az üzleti céljaid elérd? DorCo üzleti tervezés tréningen, amikor a résztvevők fellistázták, hogy mivel töltik egy napjukat, gyakran meglepődtek azon, hogy mennyi olyasmivel foglalkoznak, ami nem fontos, vagy másra lehet bízni.
“Nem értek a számítógéphez.”
Az első – belépő szintű – honlapod elkészítéséhez még nem kell komplexebb tudás, mint Wordben megírni egy dokumentumot. Azt is megtanultad kezelni, ezt is meg fogod tudni tanulni. És a munka oroszlán részéhez valójában nem is kell más, mint idő, egy Word, vagy néhány A4-es papír, és a gondolataid. Ugyanis a feladat nagy része az, hogy összeszedd, mit akarsz a honlapon megjeleníteni. És az is megvan, hogyan kezdj neki, mert ehhez készült egy munkafüzet, amit a tréningem résztvevői megkapnak, és ami kérdéseken keresztül segít végig gondolni, hogy mi legyen a honlapodon. Tehát le kell ülni, és ezeket a mondatokat megfogalmazni egy Word fájlba. Bonyolultabb honlap készítését pedig érdemes kiszervezni, azaz megbízni egy szakértőt.
“A szolgáltatásom vagy a termékem nem olyan, hogy azt az interneten keresztül el lehet adni.”
Honnan tudod? A vásárlók illetve ügyfelek nem terméket vagy szolgáltatást akarnak venni. Ők egy problémájukat akarják megoldani, amire a Te terméked vagy szolgáltatásod lehet a válasz. Valóban nem a termékedre vagy a szolgáltatásodra fognak direktben rákeresni a Google-ben, hanem a problémájuk kulcsszavait, kereső szavait fogják beírni. A honlapodnak ezekre a keresőszavakra kell, hogy megjelenjen, ahol mellesleg megtalálja, hogy a problémájára a Te terméked/szolgáltatásod a válasz. Ez a kereső marketing, de ez csak akkor működik, ha van egy honlapod, ami elsősorban az ügyfél lehetséges problémáit elemzi, és a végén pedig ajánlja a terméked/szolgáltatásod megoldásként.
Honlapot készíteni egy önismereti utazás. Miközben azon dolgozol, hogy elinduljon a vállalkozásod, megismered magad, a korlátaid, és az erőforrásaid is. A kifogásaid a korlátaidat táplálják. A korlátaid nagyon gyakran az erőforrásaiddá változtathatóak, amiben coachként sokat segíthetek.